Napredni joga položaji

Joga položaj: STOJ NA GLAVI (Sirsasana) - Joga vežbe - asane

Sirsa - glava

Joga-polozaji-stoj-na-glavi-Sirsasana-Vladimir

Drevne jogijske knjige ovaj položaj nazivaju 'kraljem svih asana'. Razlozi za to su mnogobrojni, a pre svega zbog sveobuhvatnog i uravnotežavajućeg delovanja ove asane na telo, duh, um i emocije.

Obrnut položaj tela u ovoj asani deluje veoma snažno na krvotok - ustajala venozna krv otiče iz nogu, krvni zastoji u unutrašnjim organima nestaju, a moždane ćelije se pune svežom arterijskom krvlju. Sem što poboljšava cirkulaciju Sirsasana produbljuje disanje, pospešuje i stimuliše intelektualne funkcije (pamćenje, koncentraciju), poboljšava statiku kičme što doprinosi pravilnom držanju tela, deluje i na čula-poboljšava vid i sluh...Redovnim praktikovanjem ove blagotvorne asane nestaju mnoga stanja nervoze i anksioznosti, a duhovni vidici se proširuju.

 

Joga položaj: MARIČIASANA (Marichyasana I) - Joga vežbe - asane

Marichi - doslovno znači zrak svetlosti

Joga-polozaji-Mariciasana-Jadranka

Ovo je prva od četiri asane koje su posvećene mudracu i proroku Maričiju. Njegov je otac po vedama, najstarijim duhovnim spisima, Brahman, tvorac univerzuma, a unuk Surya, bog Sunca-davalac života.
U ovoj asani istežemo i savijamo trup ka pruženoj nozi pri čemu je ne držimo rukama. Kako bi odmorili glavu na kolenu ispružene noge stomačne mišiće i organe kontrahujemo jako i energično što dovodi do bolje cirkulacije krvi u njima i održava ih zdravim. Ovom asanom vežbamo i posebno jačamo gornji deo leđa.

Joga položaj: STOJ NA RUKAMA (Ado Muka Vrkšasana) - Joga vežbe - asane

Adho - dole; mukha - lice; vrksa – drvo (doslovno-drvo koje gleda dole :-)

Joga-polozaji-vezbe-Stoj-na-rukama-Jadranka

Kao i kod većine naprednih stojeva (na glavi, laktovima) najveću poteškoću i prepreku uvežbavanju stoja na rukama predstavlja prirodni strah od padanja. Kako bi otklonili tu smetnju, stekli samopouzdanje i osećaj sigurnosti, ovaj napredan jogijski položaj na početku vežbamo uza zid sve dok u potpunosti ne ovladamo održavanjem ravnoteže na rukama. Možemo se pripremati za ovaj položaj na način prikazan na slici dole.

MARIČIJASANA II (Marichyasana II)

Joga-vezbe-polozaji-MaricijasanaII-JadrankaAsana posvećena proroku i mudracu Maričiju

Ova asana predstavlja naprednu formu Maričijasane I te su, shodno tome, i njeni efekti na organizam produbljeniji. U Maričijasani II jedna noga se nalazi u položaju Ardha padmasane ili 'polu-lotosa' što otežava i intenzivira savijanje i spuštanje trupa ka njoj i istovremeno dovodi do jačeg pritiska na abdomen (peta savijene noge pritiska pupak). Ovaj snažan i konstantan pritisak poboljšava rad digestivnog trakta, jača i tonira abdominalne organe.

Joga položaj: OBRNUTA POLUŠTIPALJKA (Parivrta Janu Širšasana) - Joga vežbe - asane

Joga-polozaji-vezbe-obrnuta-polustipaljka-Pravrrta-Janu-Sirsasana-JadrankaParivrtta - obrnuti; janu - koleno; sirsa – glava (obrnuti položaj glave do kolena)

Ovaj jogijski položaj predstavlja obrnutu, a time i napredniju varijaciju 'polu štipaljke'. Za razliku od nje u ovom obrnutom položaju savijamo bočni i zadnji deo trupa ka ispruženoj nozi i naslanjamo potiljak na koleno iste. U ,,polu štipaljci,, abdominalni organi su kontrahovani i stegnuti, a u Parivrrta janu sirsasani su izvanredno istegnuti sa obe strane i okrepljeni. Ovaj položaj snažno stimuliše cirkulaciju krvi u kičmenoj moždini i oslobađa bol u leđima.

Joga položaj: PREKLOPLJENA ŠPAGA (Upavišta konasana) - Joga vežbe - asane

Joga-polozaji-vezbe-Preklopljena-spaga-JadrankaUpavishta - sedeći; kona - ugao

Ovaj jogijski položaj snažno isteže područje prepona i tetive kolena te omogućuje pravilnu i bolju cirkulaciju krvi u predelu karlice i čini zdravim njene organe. Naročito je blagodetna za žene jer reguliše urednost menstrualnog ciklusa i stimuliše jajnike. Upavišta konasana je i odlična pripremna poza za većinu sedećih položaja u kojima se trupom savijamo napred , uvrćemo kao i za stojeće položaje koje radimo u širokom raskoraku.

Joga položaj: ŽDRAL (Bakasana) - Joga vežbe - asane

Joga-polozaji-vezbe-Zdral-VladimirBaka - ždral

U ovom izazovnom jogijskom položaju cela težina tela je na rukama, dok ono nalikuje ždralu koji stoji u vodi i spremno čeka na plen (ili gleda bebu – vidi malu sliku). Ova asana naročito jača ruke i abdominalne mišiće, poboljšava osećaj ravnoteže i koncentraciju

Joga položaj: BALANSIRAJUĆA ŠPAGA (Urdva prasarita eka padasana) - Joga vežbe - asane

Joga-polozaji-vezbe-Balansirajuca-spaga-JadrankaUrdhva - gore; prasarita - raširen; eka - jedan; pada - stopalo

U ovoj intenzivnoj balansirajućoj asani stojimo na jednoj nozi, trupom i glavom savijeni ka njoj, dok drugu nogu držimo istegnutu i prstima usmerenu ka gore.

Joga položaj: GOLUB, sa jednom nogom (Eka Pada Rajakapotasana) - Joga vežbe - asane

049a-Joga-vezbe-asane-Kraljevski-golub-Jadranka_copyPoložaj koji će biti opisan je priprema za mnogo zahtevniji položaj ,,kraljevskog goluba sa jednom nogom,, (Eka pada rajakapotasana I) i kao takav pogodan je za izvođenje iskusnijim početnicima. U ovoj asani grudni koš je otvoren i gurnut napred, nalik golubu koji se ,,šepuri,,. Otuda i sam naziv ovog položaja koji snažno otvara mišiće pregibače kukova i mišiće prepona. Tradicionalni tekstovi joge uče da ovaj položaj, kao i svi iz ove 'golubije' serije, utiču na kontrolisanje seksualne želje, kao i na poboljšanje cirkulacije u urinarnom, digestivnom i reproduktivnom sistemu.

Joga položaj: TOČAK (Urdhva Dhanurasana/Chakrasana) - Joga vežbe - asane

Urdhva - obrnut nagore, dhanu – luk

050a-Joga-vezbe-asane-tocak-JadrankaKao i mnoge druge asane i ova ima raznih naziva, pa se vrlo često sreće i kao „Čakrasana' (čakra = točak) a i kao „obrnuti luk'. Mi smo našli neko „mešano rešenje'. To je intezivni položaj i u njemu se telom savijamo duboko nazad i, shodno imenu, oblikujemo luk/točak dok smo oslonjeni samo na šake i stopala. Zbog snažnog istezanja cele prednje strane tela, ovaj položaj podstiče i usklađuje rad svih organa i celokupni sistem žlezda sa unutrašnjim lučenjem, jača snagu volje i pomaže telu da lakše savladava svakodnevne stresne situacije. Redovnim praktikovanjem ove asane celo telo postaje snažnije i vitalnije.